TGI biedt een waardengedreven en systemische kijk op leren en ontwikkelen en vertaalt dit in een samenhangend geheel van richtlijnen en handelingsprincipes. Dit betekent dat TGI rijk en veelzijdig is en dat de toepassingsmogelijkheden niet onder één noemer te vatten zijn.
In essentie is TGI zowel een leiderschapsmodel als een concrete methode om te interveniëren in leer- en samenwerkingsprocessen.
TGI gaat uit van een mensbeeld waarin respect voor al wat leeft en groeit centraal staat. Een belangrijk inzicht hierbij is dat wij als mensen autonoom zijn én tegelijkertijd interdependent. Hoe meer we ons hiervan bewust zijn hoe meer verantwoordelijkheid we kunnen nemen voor onszelf en de ander.
TGI nodigt ons uit om onze “vrije ruimte” te onderzoeken en creatief te benutten. De centrale doelstelling is: het ontwikkelen van een vorm van zelfsturing (door Ruth Cohn zelf verwoord als: Be your own chairperson!) in het volle besef van onze verbondenheid met anderen en met de wereld om ons heen.
Overal waar mensen samen werken en leren, ontstaat er een dynamisch spanningsveld tussen vier factoren. Meerdere “IK”-ken samen vormen steeds een “WIJ” in relatie tot een bepaalde opgave of “TAAK”. Deze drie verhouden zich op hun beurt tot de omgeving of de GLOBE. Samen vormen deze vier factoren de onderlinge componenten van een interactiesysteem. Dit eenvoudige basismodel kan gebruikt worden om allerlei processen waar te nemen en te beïnvloeden in gezinnen, teams, organisaties, leergroepen,… maar ook in vergaderingen of projectgroepen.
De sfeer in een organisatie, het tijdsklimaat, de uitdaging waar wij hier en nu voor staan, mijn gemoedsgesteltenis, onze manier van omgaan met elkaar, het lokaal waarin wij ons bevinden, wat wij met elkaar te doen hebben, mijn geschiedenis, waarover wij spreken en waarover wij zwijgen, … dit alles heeft invloed en is in meerdere of mindere mate voor- of achtergrond voor het werk wat moet gedaan worden. Als deze aspecten zijn fundamenteel en onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar wederzijds.
In het dynamische spanningsveld tussen deze vier componenten ontstaat betekenisgeving en interactie: de thema’s waarover het gaat, worden soms impliciet of expliciet aan de orde gesteld of juist verzwegen (denk hierbij aan taboes, spanningsvolle onderwerpen, blinde vlekken, …). TGI helpt om vanuit deze thema’s kleine maar betekenisvolle stappen verder te zetten.
TGI leert ons om het spanningsveld IK-WIJ-HET-GLOBE creatief te benutten en zodoende levendige leer- en samenwerkingsprocessen op gang te brengen. De “dynamische balans” tussen de vier componenten wordt methodisch bewerkstelligd door het zorgvuldig formuleren en inleiden van thema’s die mensen aanspreken zowel op een cognitief als een emotioneel niveau. Deze manier van werken maakt telkens weer energie vrij en zorgt er voor dat mensen het (thema) met zichzelf en met elkaar durven “aangaan”. Dit geeft ruimte aan ontwikkeling.
Als methodiek om met (management) teams en groepen te werken ligt de nadruk op het opnieuw op gang brengen van de dialoog. Themagecentreerde Interactie bevordert levendige en creatieve interactieprocessen. Aan de trainer, coach, supervisor, docent,… geeft het een bruikbaar kader en methodische principes om zinvolle leerprocessen te ontwerpen en te ondersteunen, waarbij zowel het hoofd, het hart als de handen worden aangesproken. Ruth Cohn spreekt hier van “levend leren”.
Hun waarneming en intuïtie worden aangescherpt om deze processen te duiden én met meer resultaat te leren hanteren.
Het gaat er dus om deze thema’s te gebruiken om wat onder de oppervlakte zit, zichtbaar te maken, om wat vast zit weer te doen stromen, om waar niet meer gecommuniceerd wordt, met verantwoordelijkheid in interactie te gaan.
Deze grondhouding correspondeert rechtstreeks met het vermogen van de (bege) leider om "het eigen leiderschap" (zelfsturing) te bevorderen van deelnemers enerzijds en anderzijds de nodige sturing te geven in de richting van de visie en missie van het bedrijf of de organisatie.
en hierbij gelijkmatig aandacht te besteden aan persoonsgerichte en taakgerichte aspecten en deze ook met elkaar te verbinden.
Het werken aan thema’s wordt ondersteund met een scala aan werkvormen zoals kringgesprekken, rollenspelen, creatieve werkvormen, ...
Het werken aan thema’s wordt ondersteund met een scala aan werkvormen zoals kringgesprekken, rollenspelen, creatieve werkvormen, …
Werken met TGI is gemakkelijk te combineren met inzichten en oefeningen uit andere methodieken, zoals voice dialogue, Gestalt, NLP, lichaamswerk, psychodrama, opstellingenwerk, …
In een tijd van diepgaande economische en ecologische crisis, biedt TGI je handvaten om vanuit de bedrijfseigen visie en missie creatief leiderschap neer te zetten.
Het leiderschapsmodel van TGI legt de nadruk op het bevorderen van zelfsturing (het IK), resultaatgerichtheid (de TAAK), omgevingsbewustzijn (de CONTEXT) en samenwerkingsgerichtheid (het WIJ).
Het bijzondere van TGI is dat het leert om aandacht te besteden aan deze vier componenten in hun onderlinge samenhang. Dit is uitermate belangrijk gezien elke vorm van eigentijds leiderschap verwijst naar de kunst en de kunde om deze vier componenten met elkaar te verzoenen en te verbinden.
TGI biedt houvast om zichzelf en anderen te leiden in de complexe en steeds veranderende werkelijkheid. Moderne opvattingen over leiderschap in organisaties zijn zonder meer compatibel met het TGI-leiderschapsconcept. Belangrijke evoluties in dit verband zijn de toepassingen en doorontwikkelingen van TGI in het concept van Living Learning Organizations en Generatief leiderschap.
De ethische invalshoek van TGI is uniek en geeft de mogelijkheid je professioneel én persoonlijk staande te houden als leidinggevende in deze turbulente tijden. TGI heeft de bedoeling je te helpen bij de ontwikkeling van je persoonlijk leiderschap, waardoor je voeling houdt met je eigen waarden en drijfveren én tegelijkertijd ook leiderschap en verantwoordelijkheid kan genereren bij je medewerkers en teamleden.